Látogass el Facebook oldalunkra is!Nézd meg Linkedin oldalunkat is!Nézd meg YouTube csatornánkat!

Finisben a 780 méteres M85 Bécsi-dombi alagútpár

2024.06.07.

2024 végén használatba vehetik a közlekedők.

Sopron – Bécsi-dombi alagút: a kivitelezés kiváló minőségben és határidőben halad, biztonságosan, magyar szakemberek és saját speciális gépek segítségével. Egy ilyen alagút tervezése és kivitelezése, mint a Bécsi-dombi alagút, számos nehézséget vet fel, különösen a geológiai bizonytalanságok miatt. A belső beépítés rendszerének kialakítása is kihívást jelent, azonban csapataink sikeresen állnak helyt!

A Duna Group igencsak különleges és egyedülálló projektje magában foglalja az M85 gyorsforgalmi út Fertőrákos és Sopron országhatár közötti szakaszának építését, beleértve a 780 méter hosszú alagútpárt a Bécsi-dombon keresztül és a 8647. számú út Sopron északnyugati elkerülő szakaszának kialakítását. Az útra két műtárgy és egy külön szintű csomópont épül, míg a 8647. számú úton három körforgalmú csomópont, öt műtárgy és egy vasúti átjáró kerül kialakításra.

A Bécsi-dombi alagutat és a kapcsolódó úthálózatot az SDD Konzorcium (amelynek része a Duna Group csoporthoz tartozó Dömper Kft.) kivitelezi, a munkák befejező stádiumba léptek. A projektben 8647-es jelű elkerülő, mintegy 4 kilométer hosszú kétsávos útként jött létre az M85-ös és a Sopronból nyugatra kivezető Ágfalvi út között. A kivitelezés ezen részének műszaki átadása lezárásra került, mintegy 3 hónappal korábban adja át a kivitelező az új városi elkerülőt és csatlakozó elemeit a közlekedők részére.

A Bécsi-dombi alagút tekintetében tavaly decemberben befejeződtek a végleges szerkezet betonozási tevékenysége, így a szerkezetépítés utómunkálatai mellett a kivitelezők egyik hátralévő feladata volt még a végleges szerkezetet építő géplánc szétszerelése, ez időt, területet és logisztikát igényelt az alagút keleti és nyugati előtereinél.

A szerkezetépítés lezárása után egy jelentős változás történt a munkaterületen, miszerint a felvonulási terület keleti oldalán elbontásra és elszállításra került a mobil betonkeverő üzem, a műhelysátor, a keverőüzemhez tartozó depók és egyéb deponált anyagok. Ezután megkezdődhetett a keleti és nyugati oldalon az alagút előteréhez csatlakozó gyorsforgalmi út pályaszerkezetének végleges kiépítése is. Az alagút keleti és nyugati portáljainak megtámasztását biztosító gabion falak is befejezésre kerültek, a keleti oldalon már a záró fed kövek és a kezelői járdák pozicionálása is megtörtént, április végén befejezés előtt áll a zajvédő fal, és a növénytelepítési munkák is folyamatban vannak.

Az alagút mindkét járatában a pályaszerkezet kivitelezése is elkészült, az ellenboltra beépítésre került a 30 cm-es FZKA réteg, a 17 cm vastag Ckt-4 hidraulikus kötőanyagú alapréteg, valamint a 4 cm vastag AC-11 elválasztó aszfaltréteg is. A speciális gépláncot igénylő, a pályaszerkezet legfelsőbb rétegét adó 26 cm vastag CP4/2,7 bazalt beton bedolgozása is április utolsó napjaiban befejeződött. A pályaburkolat vágása és kiöntése folyamatosan készül.

A déli járat falazatára 5 méter magasságig már felhordásra került a végleges bevonatrendszer, az északi járatban a bazalt beton elkészítése után a napokban fejeződik be a bevonatkészítés. Az alagút forgalmi vezérlését és irányítási feladatait ellátó horizontális és vertikális rendszerek kiépítése és bekábelezése folyamatban van, az összes JET ventilátor üzempróba utáni felszerelése is megtörtént. A végleges világítási testeket, az aktív prizmákat elhelyezték, a vészátjárók speciális kapuzatának beépítése és bekötése is megtörtént. A segélykérő fülkék elektromos elosztó szekrényeinek élesre állítása folyamatban van, és a fülkék speciális ajtajai is rendben megérkeztek a munkaterületre, a beszerelésük megtörtént.

A kivitelezők hátralévő fő feladata a készre jelentésig bezárólag a már nagyrészt beépített forgalom- és vezerléstechnikai elemek éles tesztelése, valamint az alagútirányításért felelős szoftver, azaz a SCADA felélesztése és a rendszerelemek komplex üzempróbája fog még zajlani.

A műszaki ütemterv alapján kijelenthető, hogy a szerződésben vállalt 2024.07.01-i határidőre az alagút műszaki átadás-átvétele is megtörténhet, majd a kivitelező által, de már a megrendelő – mérnök – közútkezelő szerepvállalásával megkezdődhet a tervezetten év végéig zajló Próba- vagy Sötétüzemi időszak, annak érdekében, hogy a közlekedők év végével birtokba vehessék a Bécsi-dombi alagutat és az M85 gyorsforgalmi út újabb, immár majdnem a határig érő V. szakaszát.

 

BIM - Építményinformációs modellezés

Legfrissebb híreink

magnifiercrossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram